Η γλώσσα είναι ένα περίπλοκο σύστημα που γίνεται ευκολότερα αντιληπτό αν το χωρίσουμε σε τρεις διαστάσεις.
1. ΧΡΗΣΗ: αφορά την λειτουργική επικοινωνία. Δηλαδή το πώς χρησιμοποιείται ο λόγος για τις συναναστροφές μεταξύ των ανθρώπων (διάλογος).
2. ΜΟΡΦΗ: αφορά την σύνταξη, την μορφολογία και την φωνολογία.
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ: αφορά τα θέματα, τα οποία διαδέχονται το ένα το άλλο, ώστε να μεταδοθεί ένα μήνυμα.
H ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας σε κάθε παιδί είναι διαφορετική και αποτελεί μια πολύπλοκη διαδικασία.
Υπάρχουν, λοιπόν, κάποια στάδια ανάπτυξης του λόγου που είναι τα εξής:
18 ΜΗΝΩΝ
· Χρησιμοποιεί περίπου 20 λέξεις, ενώ κατανοεί περισσότερες.
· Συνήθως όταν παίζει φλυαρεί προς τον εαυτό του δυνατά και ακατάληπτα.
· Δείχνει ακουστική προσοχή σε εντολές που εκφράζονται απ’ ευθείας σε αυτό.
· Παρουσιάζει βρεφική ηχολαλία σε λέξεις ή στην τελευταία λέξη μικρών φράσεων που του απευθύνονται.
· «Απαιτεί» ένα αντικείμενο που επιθυμεί δείχνοντας το και με τη συνοδεία κραυγών ή λέξεων.
· Του αρέσουν παιδικά τραγουδάκια και προσπαθεί να τα τραγουδήσει.
· Δείχνει οικεία αντικείμενα.
· Εκτελεί απλές εντολές.
· Δείχνει πάνω του διάφορα μέλη του σώματος.
· Αναγνωρίζει και δείχνει ζωάκια μινιατούρες ή σε εικόνες.
2 ΕΤΩΝ
· Χρησιμοποιεί 50 λέξεις και κατανοεί περισσότερες.
· Αντιλαμβάνεται και κατανοεί απλές συζητήσεις.
· Δημιουργεί φράσεις (προτάσεις 2 λέξεων).
· Ρωτάει ονόματα αντικειμένων και ονομάζει αντικείμενα αυθόρμητα, όταν του ζητηθεί.
· Εκτελεί απλές εντολές με ή χωρίς βλεμματική επαφή, καθώς επίσης κινείται με εντολές στο χώρο (πάνω, κάτω, μέσα, έξω…).
· Αναγνωρίζει και δείχνει μέλη σώματος.
· Κατηγοριοποιεί απλές λέξεις (ρούχα, τρόφιμα…).
· Μιμείται ήχους ζώων, αυτοκινήτων και συμμετέχει σε ρυθμούς και παιδικά τραγούδια.
2 ½ ΕΤΩΝ
· Χρησιμοποιεί περίπου 200 λέξεις.
· Μιλάει λογικά και αναφέρεται σε γεγονότα που αφορούν το τώρα (παρόν).
· Κάνει πολλές ερωτήσεις με το “τι”.
· Λέει τραγουδάκια, παίζει με νόημα και απολαμβάνει να του διαβάζουν παραμύθια.
· Στην ηλικία των 2-2 ½ ετών το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα φωνήματα /m/, /n/, /p/, /b/, /t/, /d/.
3 ΕΤΩΝ
· Λέει το όνομα, το επίθετο, το φύλο και συχνά την ηλικία του.
· Χρησιμοποιεί σωστά προσωπικές και κτητικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, δικό μου).
· Χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό και αρκετές προθέσεις.
· Μπορεί να συζητήσει απλά περιγράφοντας παρούσες δραστηριότητες αλλά και περασμένες εμπειρίες.
· Ρωτάει συχνά “τι”, “πού”, “ποιος”.
· Μετράει ασυνείδητα, αλλά έχει μικρή κατανόηση της ποσότητας.
· Εκτελεί συνδυασμό 2 εντολών (πρώτα… μετά).
· Κατανοεί μερικά συνηθισμένα επίθετα.
· Επαναλαμβάνει προτάσεις πέντε λέξεων.
· Προσθέτει καταλήξεις σε ρήματα.
· Ακούει με προσοχή ιστορίες και παραμύθια, γνωρίζει αρκετά τραγούδια, τα οποία επαναλαμβάνει.
· Σε αυτήν την ηλικία το παιδί θα πρέπει να έχει κατακτήσει /k/, /γ/, /x/, /f/, /v/, /g/, /l/, /с/, /ј/.
4 ΕΤΩΝ
· Χρησιμοποιεί πάνω από 1000 λέξεις
· Χρησιμοποιεί πάνω από 1000 λέξεις
· Η ομιλία του είναι γραμματικά σωστή και τελείως κατανοητή.
· Κάνει αναφορά σε γεγονότα και εμπειρίες με χρονική αλληλουχία.
· Συχνά ρωτάει “γιατί”, “ποιος”, “πότε”, “πώς”, “τι σημαίνει αυτό”.
· Ακούει και επαναλαμβάνει μεγάλες ιστορίες (μερικές φορές μπερδεύει το γεγονός με την φαντασία).
· Μετράει δείχνοντας με το δάχτυλο 4 ως 5.
· Κατανοεί αστεία .
· Κατανοεί φράσεις που αφορούν χρώματα.
· Αντιλαμβάνεται και εκτελεί σύνθετες εντολές.
· Χρησιμοποιεί προτάσεις 6 -7 λέξεων.
· Ελέγχει την ταχύτητα της ομιλίας του και την ένταση της φωνής του, για να δώσει έμφαση.
.
5 ΕΤΩΝ
· Μιλάει με ευχέρεια και παρουσιάζει κανονικά ροή ομιλίας.
· Η ομιλία είναι γραμματικά και συντακτικά σωστή.
· Λέει το όνομα , επίθετο, ηλικία, διεύθυνση και συνήθως ημερομηνία γέννησης.
· Εξηγεί την χρήση αντικειμένων (και αντίστροφα, από την περιγραφή της χρήσης ονομάζει το αντικείμενο).
· Ρωτάει τη σημασία αφηρημένων εννοιών και τις χρησιμοποιεί (όχι πάντοτε σωστά).
· Λέει ποιήματα και τραγουδάκια
· Εντοπίζει και τοποθετεί αντικείμενα στο χώρο χρησιμοποιώντας τις προθέσεις πίσω- πλάι-μπροστά-ανάμεσα (προσανατολισμός χώρου).
· Εκτελεί τρεις διαδοχικές εντολές.
· Κατανοεί τον υποθετικό λόγο.
· Χρησιμοποιεί τον μέλλοντα, τον ενεστώτα και τον αόριστο.
· Το λεξιλόγιο ανέρχεται στις 2000 λέξεις.
6 ΕΤΩΝ
· Ο προφορικός λόγος φτάνει στις 2500 λέξεις.
· Κατανοεί περίπου 6000 λέξεις.
· Σε αυτό το στάδιο φαίνεται καθαρά η επιρροή από το περιβάλλον, όσον αφορά τα ερεθίσματα, τα πρότυπα και τις ευκαιρίες.
· Περιγράφει εικόνες από παραμύθια.
· Γνωρίζει σε τι συνίσταται η εργασία των γονέων του.
· Σε αυτή την ηλικία κάνει ακουστική διαφοροποίηση ήχων.
· Γνωρίζει την χρονική αλληλουχία γεγονότων.
· Έχει καλή ακουστική αντίληψη και μνήμη
· Κατανοεί συγκριτικά τις σχέσεις στο χώρο (πιο πάνω, πιο κάτω).
· Διακρίνει το ένα ανάμεσα σε πολλά
· Διακρίνει ποσοτικές έννοιες (γεμάτο, άδειο, περισσότερο, λιγότερο)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου